Správa o výchovnovzdelávacej činnosti
A / Základné identifikačné údaje
GYMNÁZIUM MATEJA HREBENDU
Adresa |
Hlavná 431
981 01 H n ú š ť a |
Telefón / Fax |
047/5422301 |
E-mail |
gymmh @ isternet . sk
gymhnusta @ gmail . com
www.gymlhnusta.edu.sk |
Zriaďovateľ |
Banskobystrický samosprávny kraj
Námestie SNP 23
974 01 Banská Bystrica |
Riaditeľka školy |
PhDr. Margita Féderová |
Zástupkyňa riaditeľa |
Mgr. Miroslava Pevná |
Výchovná poradkyňa |
Mgr. Blažena Hrušková |
Predsedníčka školskej rady
Členovia školskej rady |
Mgr. Zlata Vinclavová
Mgr. Ľudmila Bystrianska
Zdena Kasáčová
Lucia Henčová
Martin Pliešovský
Ľudevít Janšo
Ing. Juraj Remeň
Ján Svitek
Janette Ferancová
Ing. Jaroslav Demian
Ondrej Binder |
Vedúci predmetových komisií |
Mgr. Danica Bálintová |
|
Mgr. Ján Štefánik |
|
Mgr. Jarmila Hricová |
|
PaedDr. Zuzana Vojteková |
|
Mgr. Bohuš Ľupták |
|
Mgr. Zlata Vinclavová |
|
Mgr. Elena Brndiarová |
Poradné orgány |
pedagogická rada školy
prijímacia komisia
gremiálna rada |
B / Počet žiakov školy
|
Celkove |
4-ročné štúdium |
8-ročné
štúdium |
K 1. septembru 2005 |
280 |
86 |
194 |
Žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
0 |
0 |
0 |
C / Údaje o počte prijatých žiakov
|
4-roč. štúdium |
8-ročné
štúdium |
Počet prihlásených žiakov pre školský rok 2005/2006 |
52 |
23 |
Kritériám prijatia bez PS vyhovelo |
48 |
23 |
Prijímacích skúšok sa nezúčastnili |
2 |
0 |
Prijímacie skúšky konali |
2 |
0 |
Z toho nevyhoveli |
1 |
0 |
Počet žiakov prijatých a zapísaných do 1. ročníka školského roka 2005/2006 |
23 |
23 |
D / Výsledky hodnotenia a koncoročnej klasifikácie v školskom roku 2005/2006
Prospech |
Celkove |
4-roč. štúdium |
8-ročné štúdium |
Prospeli s vyznamenaním |
100 |
24 |
76 |
Prospeli veľmi dobre |
59 |
24 |
35 |
Prospeli |
117 |
39 |
78 |
Neprospeli |
1 |
- |
1 |
Priemerná známka |
1,98 |
2,03 |
1,92 |
Výsledky hodnotenia podľa ročníkov
Trieda |
Prospeli s vyzn. |
Prospeli veľmi dobre |
Prospeli |
Neprospeli |
Priemerná známka |
1. B |
12 |
2 |
9 |
- |
1,81 |
2. B |
2 |
5 |
10 |
- |
2,32 |
3. B |
6 |
7 |
10 |
- |
1,87 |
4. B |
4 |
10 |
10 |
- |
2,10 |
prima |
13 |
5 |
5 |
- |
1,55 |
sekunda |
12 |
8 |
9 |
- |
1,76 |
tercia |
16 |
4 |
7 |
- |
1,63 |
kvarta |
7 |
4 |
6 |
- |
1,81 |
kvinta |
9 |
5 |
18 |
- |
2,19 |
sexta |
6 |
1 |
17 |
- |
2,55 |
septima |
7 |
5 |
8 |
1 |
2,00 |
oktáva |
6 |
3 |
8 |
- |
1,84 |
Priemerný prospech z jednotlivých predmetov
Predmet |
Celkove |
4-roč. štúdium |
8-roč. štúdium |
slovenský jazyk a literatúra |
1,87 |
1,94 |
1,81 |
anglický jazyk |
2,15 |
2,17 |
2,14 |
nemecký jazyk |
2,30 |
2,27 |
2,34 |
náuka o spoločnosti |
1,68 |
1,70 |
1,67 |
dejepis |
1,96 |
2,05 |
1,88 |
geografia |
1,81 |
1,75 |
1,88 |
matematika |
2,59 |
2,69 |
2,50 |
fyzika |
2,58 |
2,82 |
2,34 |
chémia |
1,99 |
1,93 |
2,05 |
biológia |
2,00 |
2,14 |
1,86 |
telesná výchova |
1,04 |
1,05 |
1,03 |
informatika |
1,61 |
1,48 |
1,75 |
literárny seminár |
1,46 |
1,63 |
1,29 |
spoločenskovedný seminár |
1,29 |
1,42 |
1,16 |
cvičenia z chémie |
2,06 |
1,84 |
2,29 |
cvičenia z biológie |
1,58 |
1,76 |
1,40 |
seminár z geografie |
2,05 |
2,11 |
2,00 |
informatika / voliteľný predmet / |
1,99 |
2,28 |
1,71 |
konverzácia v anglickom jazyku |
1,70 |
1,64 |
1,76 |
cvičenia z matematiky |
1,98 |
1,91 |
2,05 |
Výsledky maturitných skúšok v školskom roku 2005/2006
Písomná časť MS
Predmet |
Počet žiakov |
EČMS |
PFIČ |
slovenský jazyk a literatúra |
41 |
- |
83,45 % |
anglický jazyk |
37 |
63,5 % |
78,43 % |
matematika |
10 |
51,1% |
- |
nemecký jazyk |
9 |
65,7 % |
81,25 % |
Ústna časť MS
Predmet |
Počet žiakov |
Priemerná známka |
slovenský jazyk a literatúra |
41 |
2,02 |
nemecký jazyk |
9 |
2,33 |
anglický jazyk |
37 |
1,74 |
matematika |
10 |
2,33 |
náuka o spoločnosti |
21 |
1,62 |
biológia |
25 |
2,08 |
dejepis |
2 |
1,00 |
chémia |
23 |
2,04 |
geografia |
22 |
1,45 |
informatika |
16 |
2,18 |
fyzika |
1 |
1,00 |
E/ Študijné odbory
4 – ročné štúdium |
79025 |
gymnázium |
bez zamerania |
8 – ročné štúdium |
7902573 |
gymnázium |
cudzie jazyky |
F / Pracovníci
Pedagogickí pracovníci na plný úväzok 19
Pedagogickí pracovníci na skrátený úväzok 5
Všetci pedagogickí pracovníci spĺňajú kvalifikačné predpoklady.
Všetky predmety sú vyučované odborne.
Počet nepedagogických zamestnancov 4
Týždenný počet vyučovaných hodín |
491 |
Z toho počet hodín voliteľných predmetov |
44 |
Počet hodín nepovinných predmetov |
2 |
Počet vyučovaných hodín v 8-ročnom štúdiu |
315 |
Počet vyučovaných hodín v 4-ročnom štúdiu |
176 |
Týždenný počet vyučovaných hodín na triedu |
40,91 |
Učebné plány
8- ročné štúdium 3625/1994-212
4 – ročné štúdium /2.-4.ročník/ 3597/1990-20
/ 1. ročník / 3597/1990-20 – alternatívny učebný plán
G / Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov školy
Názov vzdelávacieho podujatia |
Počet
Pracov. |
Trvanie |
Vzdelávanie vedúcich pedagogických pracovníkov – MPC BB |
1 |
pokračuje |
Externé rozširujúce štúdium NEJ – FHV UMB BB |
1 |
pokračuje |
Externé rozširujúce štúdium ANJ – FDHV UMB BB |
1 |
ukončené |
Cyklické vzdelávanie Ako tvoriť didaktické testy z MAT – MPC BB |
1 |
ukončené |
Cyklické vzdelávanie Metodika vyučovania ANJ – MPC BB |
1 |
ukončené |
Cyklické vzdel. Vyučovanie v múzeách a galériách – MPC BB |
1 |
ukončené |
Cyklické vzdel. Tvorba projektov Sokrates – MPC BB |
2 |
ukončené |
Cyklické vzdel. Príroda – najlepšia učebnica ekológie – MPC BB |
1 |
ukončené |
Cyklické vzdel. Inovatívne prístupy v motivácii mladých ľudí pre štúdium prírodovedných disciplín – MPC BB |
1 |
ukončené |
Cyklické vzdelávanie Inak učiť – MPC BB |
1 |
ukončené |
Cyklické vzdel. Kritériá hodnotenia ústneho prejavu v cudzom jazyku – MPC BB |
1 |
ukončené |
Využitie informačných a komunikačných technológií v práci učiteľa – školiace stredisko Infoveku Rim. Sobota |
12 |
ukončené |
Workshopy Ligy proti rakovine zamerané na onkologickú výchovu |
1 |
pokračuje |
ESF – Školenie učiteľov BIO a EKO- UK v Bratislave |
1 |
Ukončené |
H/ Aktivity a prezentácia školy na verejnosti
- Zorganizovanie Dňa otvorených dverí v škole pre základné školy z okolitých obcí – prezentácia práce žurnalistického krúžku –školský časopis, prezentácia projektu a prác stredoškolskej odbornej činnosti, krúžku medzinárodných vzťahov a krúžku ľudských práv, športových aktivít v telocvični a chemickej šou. Vytvorenie propagačných materiálov, informačného bulletinu o škole, upomienkových predmetov pre rodičov a deti vyrobených študentskou firmou.
- Prezentácia školy na burze stredných škôl v MsK v Hnúšti.
- Články o práci školy do okresných novín Gemerské zvesti , regionálnych Novohradských novín , Klenovské noviny a Hnúšťanský hlas.
- Inzerát o kritériách pre prijatie na stredoškolské štúdium pre rok 2006/2007 v Novohradských novinách, miestnych rozhlasoch obcí a na televíznom infokanále obce.
- Vytvorenie školskej webovej stránky prostredníctvom študentskej firmy a jej prezentácia.
- Prevzatie starostlivosti o hrob a pamätník Mateja Hrebendu, kolportéra slovenskej tlače v 19. storočí, podľa ktorého je pomenovaná naša škola.
- Účasť študentov v projekte Obnova Tatier na Štrbskom plese – pri úpravách lesa po kalamite bez nároku na odmenu.
- Pomoc a účasť študentov v zbierkach ako : Biela pastelka – život v tme, Sloboda zvierat, Červená kvapka krvi – predaj karafiátov, Liga proti rakovine – predaj narcisov
- Spolupráca s SČK – besedy s lekármi, účasť na zdravotníckych súťažiach – Mladý zdravotník, Družstvá prvej pomoci, Baby program.
- Spolupráca s Domovami dôchodcov – Mesiac úcty k starším.
- Spolupráca s Mestskou knižnicou v Hnúšti – Hevi klub / klub fanúšikov literárnej tvorby Daniela Heviera /.
- Spolupráca so ZUŠ v Hnúšti – žiaci školy aktívne účinkujú v programoch organizovaných ZUŠ – v MsKs, MsK, v Evanjelickom kostole, zúčastňujú sa koncertov, speváckych, výtvarných a hudobných súťaží napr . celoštátnej súťaže Hnúšťanský akord.
- Aktívna účasť pedagógov v športových aktivitách mesta – napr. volejbalový turnaj O pohár primátora mesta Hnúšťa.
- Prezentácia projektu Sokrates Príbehy vojny pre verejnosť mesta.
- Spolupráca s odborom CO obyvateľstva OÚ – účasť žiakov súťaži Mladý záchranár.
- Spolupráca s Hasičským a záchranným zborom – súťaž družstiev mladých hasičov.
I / Zapojenie školy do projektov
S o k r a t e s
Termín realizácie : 2003-2006.
Miesto : Hnúšťa a partnerské školy – Instituto Tecnico Industriale Statale G.B. Pentasuglia Matera - Taliansko, Aizputes Secondary School Aizpute - Lotyšsko, Rouge pohikool – Estónsko, Energetikai Szakkozépiskola és kollégium Paks – Maďarsko, I.E.S. Humanejos Parla – Španielsko
Názov projektu : Príbehy vojny
Popis projektu : Vyhľadávanie žijúcich účastníkov 2. svetovej vojny, spracovanie materiálov o nich, rozhovory, besedy, vytvorenie dokumentárnych minišotov, vytvorenie web stránky, multimediálneho CD a brožúry v jazyku anglickom, ako aj v jazykoch partnerských krajín o osudoch ľudí a vojnových zážitkoch, príprava prezentácie v programe Power point, návštevy partnerských škôl v Španielsku, Taliansku, Estónsku, ako aj 2 projektové stretnutia v Hnúšti. Zástupcovia každej krajiny predstavili taktiež svoje mesto a školu, ktorú navštevujú
Do projektu bolo zapojených 20 študentov a 4 pedagógovia Gymnázia Mateja Hrebendu.
Pridelené finančné prostriedky : 14.500 EUR
Z toho štandardná čiastka : 3800 EUR
Variabilná čiastka : 10.700 EUR
D r e a m s a n d T e a m s – British Council Slovakia
Termín realizácie : 2006 – 2009
Miesto : Hnúšťa a partnerská škola Two Tress Sports College, Denton Manchester – Veľká Británia
Popis projektu : Príprava lídrov cez športový program na Slovensku a organizácia Youth Sport Trust. Súčasťou projektu je sprostredkovať vytvorenie kontaktu so Spojeným kráľovstvom a umožniť učiteľom a mladým lídrom v rámci výmenných návštev pracovať v medzinárodnom prostredí .
Do projektu je zapojených 15 študentov a 2 pedagógovia.
J / Inšpekčná činnosť vykonaná Štátnou školskou inšpekciou
Po roku 2000 nebola v škole vykonaná komplexná inšpekcia.
K / Priestorové a materiálno –technické podmienky školy
Budova školy bola daná do užívania v roku 1946. Má tri nadzemné podlažia, 11 kmeňových tried, 3 učebne jazykov, 1 učebňu fyziky, chémie, 2 učebne informatiky s pripojením na internet, telocvičňu, 2 volejbalové ihriská, bufet. Škola nemá vlastnú školskú jedáleň. Študenti sa stravujú v školskej jedálni základnej školy, ktorá má s gymnáziom prepojený areál. Priestorové podmienky sú vyhovujúce pre súčasný počet študentov.
V roku 1997 bola uskutočnená rekonštrukcia ústredného kúrenia , v roku 2000 nový náter strechy, 2001 boli vymenené odkvapy a v roku 2002 kompletne zrekonštruované sociálne zariadenia.
V období rokov 2007-2009 je plánovaná adaptácia bývalej zauhľovne na odbornú učebňu s interaktívnou tabuľou Activ board.
V materiálno-technickej oblasti sú však rezervy, škola by potrebovala doplniť fond pomôcok modernými učebnými pomôckami, pretože mnohé sú zastaralé a morálne opotrebované. Učebné pomôcky nie je možné zakupovať z dotácií štátneho rozpočtu / pri normatívnom financovaní na počet žiakov / ,pretože to sotva stačí na pokrytie prevádzky školy a miezd. Z kapacitných dôvodov nie je možné ani zvyšovať počet žiakov pri dodržaní nariadenia vlády SR č. 362/2006 Z.z. o podrobnostiach a požiadavkách na výchovné a výchovno-vzdelávacie zariadenia . Učebné pomôcky pre školu zakupované z prostriedkov rodičovského združenia a z projektu Sokrates - digitálny fotoaparát, videokamera, skartovací prístroj, multiprojektor, notebook, farebná tlačiareň atď.
L / Finančné a hmotné zabezpečenie výchovno-vzdelávacej činnosti
1. |
Dotácie zo štátneho rozpočtu na žiakov za rok 2005 |
7.466.000.- Sk |
3. |
Finančné prostriedky za vzdelávacie poukazy |
131.000.- Sk |
4.. |
Rodičovské združenie – dary učebných pomôcok, kníh do školskej knižnice, údržba školy, cestovné žiakom |
191.000.- Sk |
5. |
Iné finančné prostriedky – Sokrates
Sociálne štipendiá |
141.000.- Sk
76.000.- Sk |
M / Ciele školy na školský rok 2005/2006
1. Zavedenie alternatívneho učebného plánu v prvom ročníku štvorročného štúdia na základe záujmu žiakov a rodičov - úloha splnená
2. Umožniť prístup všetkých žiakov ku informačným zdrojom , naďalej nadväzovať na dosiahnutú informačnú a čitateľskú gramotnosť, rozvíjanie schopností študentov postupne vyhľadávať, hodnotiť a využívať nové zdroje informácií pri proklamácii konceptu individuálnej slobody- úloha splnená - voľný prístup žiakom do učebne infoveku , voľný prístup k internetu, práca v žurnalistickom krúžku, krúžku medzinárodnej spolupráce, v projekte Sokrates, práca v študentskej obchodnej firme ako orientácia v reálnom svete ekonomiky.
3. Cudzí jazyk – brána do sveta – pokračovanie v uskutočňovaní projektu a jeho ukončenie – úloha splnená.
4. Podporovanie interaktívneho zážitkového učenia, projektového vyučovania – prepájanie školy so životom - úloha splnená– projekty na hodinách geografie, matematiky, fyziky, nemeckého jazyka, účasť v stredoškolskej odbornej činnosti – 21 prác.
N / Klady – nedostatky – návrhy na opatrenia
Silné stránky |
Slabé stránky |
- tradícia školy v regióne – škola jestvuje od roku 1933
- záujem študentov a rodičov o gymnaziálny typ štúdia
- kladné hodnotenie školy okolím – obyvateľmi, rodičmi, žiakmi
- uplatnenie na trhu práce – prijatie na vysoké školy – 2003 -100 %
2004 - 98 %
2005 – 100 %
2006 – 94,87 %
- úplná kvalifikovanosť učiteľov – vekový priemer – 35 rokov, s čím súvisí používanie moderných inovatívnych metód vyučovania
- zrealizované projekty
- aktívna mimoškolská činnosť školy – 16 krúžkov
- úspechy žiakov na súťažiach, olympiádach
- školský časopis
- počítačové učebne s non-stop pripojením na internet
|
- vysoká nezamestnanosť v regióne
- odchod rodičov žiakov za prácou do iných regiónov
- nepriaznivý demografický vývoj v regióne
- nedostatočné finančné ohodnotenie zamestnancov školy – dotácie zo štátneho rozpočtu neumožňujú diferencovane odmeňovať prácu učiteľov prostredníctvom osobného príplatku a odmien
- kvalita výučby v závislosti od vybavenia školy učebnými pomôckami, ktoré sú morálne a fakticky opotrebované
- nedostatok financií v oblasti miezd a prevádzky školy – škola je kapacitne stavaná na 8 tried, vyučujeme 12 , no aj tak pri normatívnom financovaní na žiaka je to značne nevýhodné
|
Návrhy na opatrenia :
- Zmeniť školu na centrum vzdelávania,a športu zapojením sa do projektu Otvorená škola.
- Využívanie alternatívnych spôsobov vo výchovno-vzdelávacom procese.
- Využitie štrukturálnych a mimorozpočtových zdrojov pri financovaní.
- Vytvárať naďalej priaznivé podmienky pre mobility študentov – jazykové výmeny a projektové návštevy.
O / Výsledky úspešnosti školy pri prijímaní na vysokoškolské štúdium
Počet maturantov v školskom roku 2005/2006 |
41 študentov |
- |
Prihlášku na vysokoškolské štúdium podalo |
39 študentov |
- |
Z toho bolo na zvolené odbory prijatých |
37 študentov |
94,87 % |
Správa o výchovno-vzdelávacej činnosti bola prerokovaná :
- pedagogickou radou 3. júla 2006
- radou školy 12. októbra 2006
|